środa, 19 listopada 2014

Formy do odlewu ołowiu

Forma z gipsu budowlanego.

Forma jest dość prosta w wykonaniu, aby ją zrobić niezbędny będzie wzór korpusu, który w efekcie końcowym będziemy odlewać z ołowiu. Ja użyłem w tym celu modeliny która świetnie się do tego nadaje. Gdy mamy już korpus wklejamy go w listek wycięty z blachy. Z płyty pilśniowej wycinamy dno i boczne ścianki "pudełka", w którym odlejemy formę. Ścianki i podłogę sklejamy taśmą klejącą bo to ułatwi późniejsze wydobycie odlewu. Po wlaniu pierwszej części formy czekamy chwile do zastygnięcia gipsu, po czym umieszczamy nasz wzór na powierzchni jak najbliżej krawędzi ścianki. Kiedy mamy pewność że gips zastygł, odwiercamy wiertłem trzy otwory ,które sprawią ze dwie połówki będą idealnie przylegać. Całość pokrywamy mydłem (woda + mydło) i zalewamy drugą warstwom gipsu po czym  zostawiamy do całkowitego wyschnięcia (24h).


Po wielokrotnym użyciu formy robią się w niej ubytki co odbija się na odlewie.

 
Forma z pręta stalowego.

Pręt którego użyłem ma średnicę 30mm. Po zapunktowaniu wiercimy otwór o długości około 35-40mm i średnicy 5mm. Następnie przecinamy pręt na połowę co wymaga precyzji dla tego ta forma jest trudniejsza w  wykonaniu.


Jak widać otwór ma kształt walca, lecz można go oszlifować pilnikiem stożkowym tak, aby nadać mu kształt sopla. Listek musi idealnie przylegać do krawędzi otworu tak aby ołów się nie wylewał. Z tak wykonanej formy odlew nie wymaga większej obróbki.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz